To all

Jangan biarkan diri anda dalam kesedihan....ketawa lah selalu kerna...itu akan membuatkan anda lebih tenang.... :)

Tuesday, December 14, 2010

Dugaan dan cabaranMu

Ya Allah....syukur kepadaMu kerna setelah Engkau memberi pelbagai dugaan dan cobaan kepadaku agar aku lebih berdikari dan bertindak mematangkan diri......sesungguhnya Engkaulah maha segala-galanya.....

Tak dapat nak bayangkan situasi sebenar ini akan terjadi pada diriku ini....ya Allah...rasa tak termampu nak hadapinya....tetapi dengan berkat kesabaran dan bantuan kawan2,abg van,orang2 sekeliling dan semua yang telah membantu dalam menyelesaikan urusan ku....akhirnya berakhir dengan kegembiraan....sangat2 bersyukur...cuba bayangkan....

8.00 am: pergi ke pejabat pentadbiran bhgian HEP....jumpa dengan Pn.Wan...mula2 dia cakap: "awak call tak sebelum nak datang" aku jawab: "dah...pastu saya tanya macam mana dengan dokumen..nak send pos ke bawak jer terus masa nak daftar??" orang office tu cakap "terus bawak pun boleh".... jadi kata ok jela...
(kebetulan odw nak pergi kelantan..wedding cousn,jadi terus jela bawak semua barang2 yang perlu dekat polisas nanti.....)

8.30 am: dia cakap: "awak tunggu dulu,saya nak cari awak punya surat dengan dokumen awak..."
ish..bengang gak la masa tu....pastu apa lagi....aku terus balik bilik...

9.30 am: tukar baju,bukak laptop...terus tengok www.tonton.com.my apa lagi layan drama la dulu....dalam masa yang sama ramai yang tanya "macam mana,dah boleh daftar belum...da ok belum" tp still belum boleh lagi sebab staff tu cakap pegawai tak ada lagi...besok baru ada...

11.00 am: tak puas hati...siap2 terus pergi balik pentadbiran tu....pastu malas nak banyak cerita...sampai2 jer....terus duduk dekat kerusi depan office dia....dalam 2 3 minit la...barulah dia panggil...apa lagi..aku pun masuk la...

mula2 dia senyap jer....pastu dia cakap: "tunggu kejap...saya nak ambil surat awak" next dia cakap fone: "mana surat yang nak sign,ok saya pergi ambil"...

masa tu perasaan dah berubah...rasa hati tu tenang dan lega teramat.....pastu orang tu bagi semua benda yang nak kena settle kan....tapi masa tu lah satu persatu dugaan tu datang....

mula2 tunggu van dekat bustop....tak lama la tunggu masa tu....van pun sampai dan terus naik terus abg van tu hantar sampai bandar...dia hantar depan bank Islam....aku dah cakap nak pergi Maybank ngan BSN...
agak stupid jugak la abg tu....ish gerammmm gila!!!

tapi aku bersabar lagi....puas aku 2 3 kali tawaf tempat yang sama....pandang2 sekeliling...tak nampak jugak....jadi aku membijakkan diri masuklah kedai topup..lagipun kredit aku pun da nak habis....jadi aku topup...dalam masa yang sama...aku pun tanya abg tu....Maybank dengan BSN dekat mana...abg tu cakap: "erm....dekat belakang sana..jauh lagi...rupanya seberang block lepas tempuh terminal bas,tempuh padang....argh.....gila rasanya masa tu....urm...aku tabahkan diri....aku teruskan perjalanan aku....akhirnya aku jumpa Maybank...so ak pergi bua bayaran dulu....da lah ramai orang....tunggu da la lama giler.....dkat 2 jam jugak la...ish3...baru settle 1 bayaran...balik ke polisas balik....sebab nak tanya....pastu tunggu van...pergi balik bandar....masa tu...uncle van tu hantar sampai terminal jer....aku nak pergi kuantan parade...tapi dia cakap dia x pergi situ....so aku pun kena lah berjalan kaki...menapak la jugak nak pergi sana....memang jauh la.....nasib baik ada kawan ku ini....Nur Faizzin...dia lah yang bagi direction...so aku pergi buat medical checkup dulu...nasib baik la roommate aku bagitahu tak payah buat medical checkup...kalau tak melayanglah RM 50...nasib baik kena RM 20 jer..alhamdulillah..akhirnya aku jumpa jugak bsn...

aku pun tak sangka yang aku boleh bertahan macam tu...semua itu kekuasaan Allah...alhamdulillah....
jadi kepada sesiapa yang diberi dugaan dan cabaran yang berulang2....tabahkanlah hati anda k....yang penting kita kuatkan hati dan tempuh segala dugaan dan cabaran yang diberi.......

ok la...aku pun da nak mula klas....doa2 kan saya berjaya yer......

Wassalam.........

No comments:

Post a Comment